Jak założyć zyskowny sklep w Internecie?

Firma analityczna PMI niedawno opublikowała interesujący raport. Wynika z niego, że do 2019 r. sprzedaż detaliczna na krajowym rynku e-commerce wzrośnie o 100%. Tegoroczna zmiana wartości sprzedaży ma wynieść 15%. W takich warunkach założenie sklepu internetowego wydaje się dobrym sposobem na zysk.

Osoby rozważające handel w sieci muszą znaleźć odpowiedź na następujące pytanie: jak założyć sklep internetowy, który odniesie rynkowy sukces?

Na początek: obserwacja przyszłej konkurencji

przykładowy sklep internetowy

Autor: John Karakatsanis
Źródło: http://www.flickr.com

Praktycznie każdy właściciel sklepu internetowego już na początku swojej działalności będzie musiał zetknąć się z konkurentami. Przed podjęciem decyzji o asortymencie i zasadach sprzedaży warto zwrócić uwagę na potencjalnych rywali. Ich sposób działania może dostarczyć cennych wskazówek. W tym kontekście trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie rozwiązania, które stosują przyszli konkurenci są optymalne.

Obserwacja konkurencji ma jeszcze jeden atut. Dzięki niej można ocenić jaki jest rozmiar i potencjał wybranego rynku sprzedaży internetowej. Niewielka liczba sklepów oferujących dany towar oznacza, że jest on zupełnie nowy lub mało zyskowny. Niestety w praktyce bardziej prawdopodobny jest ten pierwszy wariant.

W trakcie obserwacji potencjalnych konkurentów warto zadać sobie następujące pytania:

Jakie wady są widoczne w działaniu i strategii analizowanych e-sklepów?Czy mój sklep internetowy już na wstępie będzie miał jakąś przewagę nad konkurentami?Jaki będzie najważniejszy atut planowanego e-sklepu (np. szybkość dostawy, niższa cena, lepszy asortyment)?

Po przemyśleniu wymienionych kwestii może okazać się, że pomysł na biznes wymaga zmiany lub dopracowania. W ocenie perspektyw działalności sklepu internetowego może pomóc m.in. metoda macierzy SWOT.

Nie warto lekceważyć urzędowych formalności …

Osoba, która już przemyślała strategię rynkową e-sklepu przed rozpoczęciem innych działań powinna załatwić sprawy formalne. W praktyce oznacza to rejestrację działalności gospodarczej. Dzięki szybkiemu założeniu firmy przyszły właściciel sklepu internetowego bez problemu będzie mógł rozliczyć wszystkie koszty związane z projektowaniem i uruchomieniem witryny. Osoby, które już posiadają własną firmę również powinny zwrócić uwagę na kwestie formalne. Może okazać się, że zakres zarejestrowanej działalności gospodarczej nie uwzględnia handlu detalicznego. W takiej sytuacji wymagane jest skorygowanie urzędowego wpisu. Jest on przechowywany w bazie danych CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej).

Bez kapitału żaden sklep nie rozpocznie sprzedaży

Przyszły właściciel sklepu internetowego powinien pamiętać o jeszcze jednej istotnej kwestii. Dotyczy ona finansowania planowanego przedsięwzięcia.

Szukasz dodatkowych informacji, aby rozszerzyć swoją wiedzę na ten temat? Namawiamy do nowego tekstu. Wyszukasz go na portalu (webtec.pl/) pod linkiem.

Bez kapitału nawet najlepszy pomysł na sprzedaż nie zostanie zrealizowany. Dlatego jeszcze przed rozpoczęciem kosztownych prac (zobacz ubezpieczenie społeczne) przygotowawczych trzeba przemyśleć sposób finansowania (środkami własnymi lub kredytem bankowym).